Dag 6, Harles (Vijlen)

8 juli 2022 - Vijlen, Nederland

We zijn weer in Nederland! Vanochtend zijn we wakker geworden in Berdorf, Luxemburg, en hebben we rustig aan ontbeten en ingepakt. Met name het ontbijt duurde wel een hele tijd:

IMG_20220708_082552_823

Alles op de motoren vastgezet en toen de bochtige route op, terug naar huis. Luxemburg is echt een fijne plek voor motorrijders; veel mooie wegen door bossen en langs riviertjes, en stuk voor stuk met perfect asfalt. De zon scheen, de omgeving was mooi ; dan is het leven goed. Rond Koffietijd stonden we weer bij een pizzeria, maar die had bij de koffie alleen pizza, en daar zouden we lang op moeten wachten want ze waren al druk met bezorgbestellingen. Toen maar doorgereden en dankzij Google vonden we Bakker Fonk even verderop in een klein winkelcentrum. Na ons copieuze ontbijt hadden we toch nog een klein beetje honger en we zijn maar voor 2 rondes gegaan; 1xkoffie met een Berliner bol en 1x koffie met een soort chocolade tompouce.

Nog wat boodschappen gedaan (brood, boter en kaas) en weer verder rijden, van bocht naar bocht. Ineens waren we in België, en het wegdek werd wel iets slechter maar niet dramatisch gelukkig. En ook oost -Belgie was mooi.

(korte lunch langs de enige 20 km snelweg van deze tocht):

IMG_20220708_142722Het werd ook gelukkig wat warmer, want in 't begin was het maar 15 graden en da's best fris. Uiteindelijk werd het zelfs best warm; in Eupen zagen we 28 graden op een thermometer langs de weg. Eupen was overigens geen hoogtepunt: de binnenstad zal best mooi zijn maar daar kwamen wij niet; de route leidde ons door een hele drukke en heel langgerekte straat vol bedrijven en winkels en noemmaarop. Maar zelfs aan die straat kwam natuurlijk een eind en toen konden wij verder, op naar Moresnet. Een plek die ooit tot onverdeeld en neutraal gebied was verklaard vanwege de interessante zinkgroeve die daar lag, tussen de Nederlanden, België en Pruisen. Ze hebben ook een indrukwekkend spoorviaduct:

IMG_20220708_164732

IMG_20220708_165427

Van daar was het een klein stukje naar Vaals en daar in de buurt zijn we een camping gaan zoeken. We staan nu op boerderijcamping Schrijft in het gehucht Harles bij Vijlen.

IMG_20220708_172031IMG_20220708_175454_558IMG_20220708_181225_664

We hadden geen zin om te koken en zijn heerlijk gaan eten bij boscafé het Hijgend Hert, hier vlakbij. Onze motoren werden ondertussen goed in de gaten gehouden:

IMG_20220708_202136

Nu zitten we mee te luisteren naar onze buren met een heel sterk accent. Niet Limburgs, maar Rotterdams...

1. Monique:
    8 juli 2022